Projekt skierowany jest do: dziewcząt i chłopców, uczniów Technikum i Zasadniczej Szkoły Zawodowej realizujących zajęcia praktyczne w CEZ.
Cel projektu: Zwiększenie we współpracy z pracodawcami, jakości kształcenia zawodowego Centrum Edukacji Zawodowej w Sieradzu, ukierunkowane na poprawę zdolności do zatrudnienia
Z dniem 01.07.2021 roku Centrum Edukacji Zawodowej w Sieradzu rozpoczął realizację projekt nr RPLD.11.03.01-10-0010/20 pt. „Mam pomysł na przyszłość” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020
INFORMACJE O PROJEKCIE
Numer i nazwa Osi priorytetowej: 11 - XI Edukacja, Kwalifikacje, Umiejętności
Numer i nazwa Działania dla Osi: 03 - XI.3 Kształcenie zawodowe
Numer i nazwa Poddziałania: 01 - XI.3.1 Kształcenie zawodowe
Instytucja, w której wniosek zostanie złożony: Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego
Numer konkursu/naboru: RPLD.11.03.01-IZ.00-10-001/20
Tytuł projektu: " Mam pomysł na przyszłość "
Okres realizacji projektu: od 2021-07-01 do 2023-06-30
Obszar realizacji projektu: Województwo: łódzkie Powiat: sieradzki Gmina: Sieradz
Całkowita wartość projektu: 999 776,23 zł
Kwota dofinansowania: 899 798,60 zł
Cel szczegółowy realizowanego projektu - "Dostosowanie kierunków kształcenia i szkolenia zawodowego do regionalnego rynku pracy we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym"
Celem projektu jest lepsze dostosowanie we współpracy z otoczeniem społeczno - gospodarczym kierunków kształcenia i szkolenia zawodowego na terenie Powiatu Sieradzkiego do regionalnego rynku pracy, poprzez doposażenie CEZ w Sieradzu w sprzęt i pomoce dydaktyczne do prowadzenia nauczania w zawodach/branżach zgodnych z zapotrzebowaniem tego rynku(w tym utworzenie centrum egzaminacyjnego), poprzez wzrost kompetencji/kwalifikacji 25(5K/20M) nauczycieli kształcenia zawodowego z CEZ i Powiatu Sieradzkiego, poprzez organizację kursów/szkoleń dla 80 (2K/78M) osób dorosłych z Powiatu Sieradzkiego w zakresie spawania (metody MAG, MMA) oraz SEP do 1KV; organizację doradztwa edukacyjno - zawodowego dla 32(16K/16M) uczniów szkół zawodowych z Powiatu Sieradzkiego oraz poprzez realizację zajęć specjalistycznych dla 64(8K/56M) uczniów CEZ w zakresie: OZE; robót brukarskich i prac
wykończeniowych w budownictwie; programowania sterowników PLC i obrabiarek sterowanych numerycznie i obsługi obrabiarek konwencjonalnych; obsługi i naprawy samochodów.
Cel projektu będzie zrealizowany w terminie od 01.07.2021 r. do 30.06.2023 r.,
Placówka w swoich pracowniach realizuje praktyczne kształcenie zawodowe m.in. w zawodach: Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej; Technik mechanik; Technik mechatronik; Technik pojazdów samochodowych; Technik elektryk; Technik energetyk; Technik elektryk; Technik Budownictwa oraz uczniowie uczący się w branżowej szkole I stopnia w zawodach; elektryk; murarz-tynkarz; monter zabudowy i robót wykończeniowych; monter sieci, instalacji i urządzeń sanitarnych; mechanik pojazdów samochodowych; elektromechanik pojazdów samochodowych; monter mechatronik; mechanik motocyklowy; blacharz samochodowy; ślusarz; dekarz.
Grupę docelową projektu stanowią uczniowie (kobiety i mężczyźni) uczący się w Centrum Edukacji Zawodowej w Sieradzu(CEZ)
Wsparcie skierowane jest do osób fizycznych, które uczą się/pracują lub zamieszkują na województwo łódzkiego w rozumieniu przepisów KC oraz podmiotów, posiadających siedzibę na terenie woj. łódzkiego.
Grupę docelową projektu stanowią:
- CEZ w Sieradzu (CEZ), w ramach którego funkcjonuje CKU i CKZ, prowadzące praktyczne kształcenie zawodowe dla osób dorosłych (kursy, KKZ) oraz uczniów szkół zawodowych z województwa łódzkiego (m.in: Technik urządzeń i systemów energetyki Odnawialnej; Technik mechanik; Technik mechatronik; Technik pojazdów samochodowych; Technik; Technik Budownictwa; monter zabudowy i robót wykończ; mechanik pojazdów samochodowych; blacharz samochodowy.
- Nauczyciele kształcenia zawodowego:
- a) prowadzący w CEZ kształcenie w w/w zawodach:15 nauczycieli (1K/14M).
- b) z innych szkół zawodowych z powiatu sieradzkiego: 10 osób (4K/6M).
- Uczniowie:
- a) CEZ kształcący się na w/w kierunkach: 64 Uczestników Projektu (8K/56M).
- b) z innych szkół zawodowych z powiatu sieradzkiego, uczestnicy doradztwa edukacyjnego: 16 osób (8K/8M);
- Osoby dorosłe z powiatu sieradzkiego zainteresowanych zdobyciem/podnoszeniem kwalifikacji zawodowych: 80os.(2K/78M), w tym 40 osób (2K/38M) uczących się, 35 (35M) pracujących, 5 (5 mężczyzn) bezrobotnych.
Ok.60%UP pochodzi z obszarów wiejskich.
Wśród potencjalnych Uczestników Projektu planuje się 8 Uczestników Projektu (4K/4M) z orzeczeniem niepełnosprawności.
Uzasadnienie wyboru grupy docelowej jest fakt, iż CEZ prowadzi kształcenie zawodowe dla branż stanowiących lokomotywy wzrostu regionu takich jak energetyka, OZE jednakże niski poziom współpracy z pracodawcami i niedostosowanie programów kształcenia do
ich potrzeb powodują iż nabyte umiejętności, kwalifikacje uczniów i uczestników szkoleń nie są w pełni zgodne z oczekiwaniem pracodawców;
Działania w projekcie odpowiadają na problemy i potrzeby zidentyfikowane w diagnozie instytucjonalnej przygotowanej i przeprowadzonej przez CEZ na podstawie indywidualnego zapotrzebowania placówki i osób (uczniowie i nauczyciele) objętych wsparciem.
Wnioski z Diagnozy:
- Baza dydaktyczna placówki nie jest wystarczająca do prowadzenia kształcenia na poziomie oczekiwanym przez pracodawców i istnieje konieczność doposażenia pracowni/warsztatów CEZ w zgodne z potrzebami rynkowymi pomoce dydaktyczne (w tym utworzenie centrum egzaminacyjnego dla nowego zawodu technik spawalnictwa) dla zawodów: Technik OZE; Technik mechatronik; Technik budownictwa; Technik elektryk; Technik pojazdów samochodowych; blacharz samochodowy;
- Zmiany na rynku pracy, szybki postęp technologiczny, w tym w zakresie pomocy dydaktycznej, modernizacja oferty kształcenia w CEZ (technik spawalnictwa),wymagają aktualizacji we współpracy z pracodawcami kompetencji/kwalifikacji n-li kształcenia zawodowego z CEZ jak również z innych szkół zawodowych powiatu sieradzkiego, poprzez realizację m.in. studiów podyplomowych, przygotowanie n-li do nauczania nowego kierunku
(technik spawalnictwa), kursu Operator programista CNC, szkolenie z obsługi nowoczesnych pomocy dydaktycznych i sprzętów.
- Niedostosowanie programów kształcenia zawodowego w CEZ do zmieniających się wymogów rynku pracy, brak możliwości nabycia w ramach
programu, poszukiwanych na rynku umiejętności powoduje konieczność organizacji we współpracy z pracodawcami dodatkowych zajęć specjalistycznych dla uczniów CEZ, m.in. w zakresie :robót brukarskich i prac wykończ. w budownictwie; OZE; programowania sterowników PLC, obrabiarek ster. Numerycznie oraz obsługi obrabiarek konwencjonalnych; obsługi i naprawy samochodów zaawans. technologicznie, w tym w jęz. angielskim;
- Niewystarczająca ilość zajęć z doradztwa eduk.- zawod. w szkołach, niska ich jakość, powodują iż ucz. z pow. sieradzkiego mają niewystarczającą wiedzę i umiejęt. dot.: wł. predyspozycji, potrzeb lok. rynku pracy, przygotowania dokum. aplikacyjnej, co powoduje konieczność organizacji dodatk. zajęć z doradztwa eduk. -zawod. dla ucz. szkół z powiatu sieradzkiego.
- Jak wynika z analizy danych na https://barometrzawodow.pl-w pow. sieradzkim istnieje zapotrzebowanie na specjalistów o n/w kwalifikacjach: spawacza, ślusarza, elektryka, mechanika poj. sam., operatora obrabiarek ster. numerycznie, robotników budowlanych. Rodzi to konieczność dostosowania, we współpracy z pracodawcami, oferty kształ. zawod.
Z analizy sytuacji K/M w grupy docelowej wynika znaczna przewaga mężczyzn (ok. 80 - 90%). Jest to efektem funkcjonujących stereotypów wg. których w/w kierunki
kształcenia w CEZ postrzegane są jako typowo męskie. Zgodnie z tym stereotypem dziewczęta przejawiają mniejsze zainteresowanie kształceniem na tych kierunkach, co utrwala istniejące stereotypy i nierówności na rynku pracy.
Przewidywana liczba osób objętych wsparciem 165
Zadania w projekcie:
Zadanie 1
Roboty brukarskie i prace wykończeniowe w budownictwie- dodatkowe zajęcia specjalistyczne organizowane ww. współpracy z podmiotami z otoczenia społeczno-gospodarczego, dla uczniów CEZ, kierunków: technik budownictwa, monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie.
Liczba uczniów objętych zajęciami/szkoleniami w zakresie rozwoju kompetencji zawodowych – 16 uczestników.
Zadanie 2
Kwalifikacje do eksploatacji sieci i urządzeń elektrycznych SEP do 1 KV - uzyskiwanie kwalifikacji przez osoby dorosłe z pow. Sieradzkiego.
Liczba uczniów objętych zajęciami/szkoleniami w zakresie rozwoju kompetencji zawodowych – 16 uczestników.
Zadanie 3
Cięcie termiczne metali i spawania metody MAG lub MMA - uzyskiwanie kwalifikacji przez osoby dorosłe z pow. Sieradzkiego.
Liczba uczniów objętych zajęciami/szkoleniami w zakresie rozwoju kompetencji zawodowych – 64 uczestników.
Zadanie 4
Programowanie sterowników PLC i obrabiarek sterowanych numerycznie oraz obsługa obrabiarek skrawających i konwencjonalnych – dodatkowe zajęcia specjalistyczne organizowane ww. współpracy z podmiotami z otoczenia
społeczno-gospodarczego, dla uczniów CEZ, kierunków: technik mechatronik, technik mechanik, mechatronik,
technik energetyk, technik pojazdów samochodowych.
Liczba uczniów objętych zajęciami/szkoleniami w zakresie rozwoju kompetencji zawodowych – 16 uczestników.
Zadanie 5
Odnawialne źródła energii dziś i jutro – dodatkowe zajęcia specjalistyczne organizowane ww. współpracy z podmiotami z otoczenia społeczno-gospodarczego, dla uczniów CEZ, kierunku Technik odnawialnych źródeł energetyki odnawialnej, Technik elektryk,
Liczba uczniów objętych zajęciami/szkoleniami w zakresie rozwoju kompetencji zawodowych – 16 uczestników.
Zadanie 6
Doradztwo edukacyjno - zawodowe dla uczniów szkół zawodowych z pow. Sieradzkiego
Liczba uczniów objętych zajęciami/szkoleniami w zakresie rozwoju kompetencji zawodowych – 32 uczestników.
Zadanie 7
Obsługa i naprawa samochodów z modułem w języku angielskim-dodatkowe zajęcia specjalistyczne
organizowane ww. współpracy z podmiotami z otoczenia społeczno-gospodarczego, dla uczniów CEZ, kierunków samochodowych,
Liczba uczniów objętych zajęciami/szkoleniami w zakresie rozwoju kompetencji zawodowych – 16 uczestników.
Zadanie 8
Organizacja wyspecjalizowanego ośrodka egzaminacyjnego dla zawodu technik spawalnictwa,
Zadanie 9
Doskonalenie kompetencji i kwalifikacji nauczycieli kształcenia zawodowego CEZ Sieradz (studia podyplomowe, obsługa zakupionych sprzętów i pomocy dydaktycznych, operator programista CNC),
Zadanie 10
Wyposażenie / doposażenie pracowni / warsztatów szkolnych w CEZ Sieradz w nowoczesny sprzęt i pomoce dydaktyczne
Do realizacji projektu zostanie zaangażowany niżej wymieniony potencjał techniczny
Do Zadania 1:2 pracownie (prac.): dokumentacji tech. i zajęć prakt.- budowlanych, wyposażone w środki dydakt. Stanowiące wyposażenie praktycznej prac. budowlanej.
Zad.2:prac.pomiarów elektrycznych oraz montażu instalacji elektr. ,w tym: silniki, mierniki, aparatura do sterowania silnikami, narzędzia do montażu oraz demontażu.
Zad.3:prac.napraw blacharskich, napraw nadwozi oraz obróbki mechanicznej i ręcznej, w tym 8stanowiskowa spawania, urządzenia typu: wiertarki, tokarki, frezarki, spawarki;
Zad.4:3prac.: obrabiarek CNC i mechatroniczna, w tym: zasilacze, siłowniki, zawory rozdzielające, tokarka, frezarki;
Zad.5:2 prac. OZE i komputerowego wspomagania dokumentacji tech.;
Zad.6:prac.dydaktyczna, 3sanowiska komputerowe, drukarka, programy komputerowe, książki;
Zad.7:hala napraw samochodowych i 2 prac: diagnostyki, elektrotechniki i elektroniki, w tym: narzędzia
monterskie/pomiarowe, przyrządy do diagnostyki silników oraz układów paliwowych;
Do zad.9:3 prac.: obrabiarek CNC i mechatroniczna, w tym: zasilacze, siłowniki, zawory rozdzielające, tokarka, frezarki;
Planowane środki w projekcie na wyposażenie/doposażenie pracowni/warsztatów szkolnych w CEZ Sieradz w nowoczesny sprzęt i pomoce dydaktyczne, oraz dostosowanie adaptacja pracowni, zapewniające wysoką jakość kształcenia i umożliwiające realizację podstawy programowej kształcenia zawodowego to kwota - 357 724,94zł.
Realizacja zakupów planowana jest w terminie: IX 2021r do II 2022r. zgodnie z procedurami PZP i/lub zasadą konkurencyjności.
Biuro projektu mieści się w siedzibie realizatora projektu: Centrum Edukacji Zawodowej w Sieradzu ul. Leszka Czarnego 2 pokój 12,
W ramach realizacji projektu prowadzone są działania promocyjno – informacyjne polegające na:
- Opracowaniu i wydrukowaniu dwóch wzorów plakatów, które zostały rozwieszone na terenie CEZ (tablica ogłoszeń, pracownie).
- Zostały opracowane ulotki reklamujące projekt.
- Przekazano informacje do szkół ponadgimnazjalnych, których uczniowie realizują zajęcia w CEZ.
- Zostały oznaczone pracownie, w których realizowane są zajęcia i biuro projektu.
- Dla potrzeb realizacji projektu opracowano i udostępniono zakładkę na stronie internetowej CEZ informującą o realizacji projektu
- W zakładce zamieszczone będą szczegółowy realizowanego projektu i harmonogram zajęć prowadzonych w poszczególnych zadaniach.
Sposób zarządzania projektem
Kadra zarządzająca:
1.Koordynator Projektu; odpowiada za realizacja celów projektu; zatrudnienie i zarządzanie personelem; rekrutację; organizację staży/praktyk i współpracę z pracodawcami; zarządzanie kosztami i ryzykiem w projekcie.
Koordynator podejmuje kluczowe decyzje w projekcie i podlega mu pozostały personel merytoryczny i zarządzający.
2.Asystent Koordynatora: promocja i informacja; zgodność procedur wyboru wykonawców z zasadą konkurencyjności/PZP; zarządzanie bazą personelu; zarządzanie dostawami; ochrona danych osobowych.
3.Specjalista ds. monitoringu: monitoring projektu, w tym wskaźników rezultatu/produktu; moduł monitoring uczestników projektu (sl2014); prowadzenie dokumentacji projektu.
4.Specjalista ds. sprawozdawczości: rozliczenie projektu; sprawozdawczość; przygotowanie WBoP, we współpracy z pozostałym personelem projektu; harmonogram płatności; zmiany w projekcie; bieżąca współpraca z IZ.
5.Księgowa: księgowanie i dokumentowanie rozliczeń; zestawienie(Sl2014)i opis dokumentów księgowych; prowadzenie rachunku projektu.
Spotkania zespołu zarządzającego:1x miesiącu. Preferowaną formą komunikacji jest poczta elektroniczna, poza tym telefon, spotkania bezpośrednie;
Personel projektu posiada wymaganą wiedzę (nabytą we wcześniej zrealizowanych projektach z EFS) w zakresie obowiązku przestrzegania zasad równości szans kobiet i mężczyzn i potrafi ja stosować w codziennej praktyce na rzecz projektu. W trakcie realizacji projektu prowadzony jest równościowy monitoring wskaźników projektu. W skład kadry zarządzające wchodzą zarówno kobiety jak i mężczyźni.
W ramach działań rekrutacyjnych opracowano dokumenty rekrutacyjne, które są dostępne na stronie internetowej szkoły, biurze projektu a także u nauczycieli prowadzących zajęcia w CEZ. Rekrutacja, rozpocznie się od dnia 01.09.2021r i potrwa do końca października 2021r.
Trwałość projektu po jego zakończeniu zostanie zachowana przez Wnioskodawcę poprzez kontynuację działań o podobnym charakterze, tj: kształcenia zawodowego, szkoleń i skierowanie ich do uczniów z terenu woj. łódzkiego oraz poprzez wykorzystanie zakupionych w projekcie środków trwałych do realizacji w/w działań.
Celem projektu jest lepsze dostosowanie we współpracy z otoczeniem społeczno gospodarczym kierunków kształcenia i szkolenia zawodowego na terenie powiatu sieradzkiego do regionalnego rynku pracy, poprzez doposażenie CEZ w Sieradzu(CEZ) w sprzęt i pomoce dydaktyczne do prowadzenia nauczania w zawodach/branżach zgodnych z zapotrzebowaniem tego rynku(w tym utworzenie centrum egzaminacyjnego),poprzez wzrost kompetencji/kwalifikacji 25 (5K/20M) nauczycieli kształcenia zawodowego z CEZ i powiatu sieradzkiego, poprzez organizację kursów/szkoleń dla 80 (2K/78M) osób dorosłych z pow. sieradzkiego w zakresie spawania (MAG, MMA) oraz SEP do 1KV; organizację doradztwa edukacyjno – zawodowego dla 32 (16K/16M) uczniów szkół zawodowych z powiatu sieradzkiego oraz poprzez realizację zajęć specjalistycznych dla 64 (8K/56M) uczniów CEZ w zakresie: OZE; robót brukarskich i prac wykończeniowych w budownictwie; programowania sterowników PLC i obrabiarek sterowanych numerycznie i obsługi obrabiarek konwencjonalnych; obsługi i naprawy samochodów w terminie od 01.07.2021 r. do 30.06.2023 r.
Zapraszamy do udziału w projekcie