Zadanie 7
Doradztwo edukacyjno-zawodowe dla uczniów CEZ Sieradz.
Zadanie skierowane do 32 uczniów (kobiety i mężczyźni).
Prowadzone w wymiarze: 8 – 16godzin w miesiącu przez 1 nauczyciela zatrudnionego w CEZ.
W 2 grupach po 8 uczniów x 3 – 4 godziny w tygodniu dla grupy x 15 tygodni dla edycji x 2 edycje.
Łącznie:200h(4gr.*50h/gr)dla 32UP(4gr*8UP).
Program prowadzonych zajęć będzie zawierał m.in.:
- zainteresowania, uzdolnienia, predyspozycje zawodowe;
- świat zawodów i rynek pracy (zawody deficytowe/nadwyżkowe),
- metody poszukiwania pracy; rynek
- edukacyjny;
- utworzenie portfolio zawierającego CV i list motywacyjny,
- przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej.
Efekty uczenia się to m.in. uczeń:
- planuje ścieżkę dalszej edukacji i kariery z uwzględnieniem własnych predyspozycji;
- zna lokalny rynek pracy;
- opracowuje dokumentację aplikacyjną
1.12.2020
Zadanie skierowane jest w I edycji do 8 uczniów. Obecnie w zajęciach uczestniczy 2 kobieta i 6 mężczyzn. Zajęcia prowadzi 1 nauczyciel. Realizację zajęć w zadaniu rozpoczęto z dniem 08.10.2020r.
Do realizacji zajęć w tym zadaniu zgodnie z zapisem w projekcie zaproszeni zostali uczniowie biorący już udział w innych zadaniach a mających problemy z poruszaniem się po obszarach rynku pracy i organizacją swojej ścieżki zawodowej po ukończeniu szkoły zawodowej.
Program prowadzonych zajęć będzie zawierał m.in.:
- zainteresowania, uzdolnienia, predyspozycje zawodowe;
- świat zawodów i rynek pracy (zawody deficytowe/nadwyżkowe),
- metody poszukiwania pracy; rynek
- edukacyjny;
- utworzenie portfolio zawierającego CV i list motywacyjny,
- przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej.
Efekty uczenia się to m.in. uczeń:
- planuje ścieżkę dalszej edukacji i kariery z uwzględnieniem własnych predyspozycji;
- zna lokalny rynek pracy;
- opracowuje dokumentację aplikacyjną
W okresie od 01.09.2020 r. do 07.10.2020 r., w ramach rekrutacji do Grupy 1 oraz do Grupy 2 Zadania Nr 7, został przeprowadzony test diagnostyczny wśród uczestników wszystkich pozostałych zadań projektu, jak również pozostałych uczniów CEZ. Wyniki testu diagnostycznego pozwoliły wyodrębnić 2 grupy, po 8 uczniów w każdej, wykazujących największe zapotrzebowanie na uczestnictwo w zajęciach Zadania Nr 7.
1.03.2021
Doradztwo edukacyjno-zawodowe dla uczniów CEZ Sieradz.
Zadanie skierowane jest w I edycji do 8 uczniów. Obecnie w zajęciach uczestniczy 2 kobieta i 6 mężczyzn. Zajęcia prowadzi 1 nauczyciel.
HARMONOGRAM SZKOLENIA
Miesiąc/rok: grudzień 2020. - 16 godzin
PONIEDZIAŁEK | WTOREK | ŚRODA | CZWARTEK | PIĄTEK | SOBOTA |
01.12.2020 r.
14:00 - 16:00 (2 godz) A. Świniarska |
03.12.2020 r.
14:00 - 17:00 (3 godz) A. Świniarska |
||||
08.12.2020 r.
14:00 - 17:00 (3 godz) A. Świniarska |
10.12.2020 r.
14:00 - 17:00 (3 godz) A. Świniarska |
||||
15.12.2020 r.
14:00 - 16:00 (2 godz) A. Świniarska |
16.12.2020 r.
14:00 - 17:00 (3 godz) A. Świniarska |
HARMONOGRAM SZKOLENIA
Miesiąc/rok: luty 2021. – 19 godzin
PONIEDZIAŁEK | WTOREK | ŚRODA | CZWARTEK | PIĄTEK | SOBOTA |
01.02.2021 r.
14:00 - 17:00 (3 godz) A. Świniarska |
03.02.2021 r.
14:00 - 17:00 (3 godz) A. Świniarska |
||||
08.02.2021 r.
14:00 - 17:00 (3 godz) A. Świniarska |
09.02.2021 r.
14:00 - 17:00 (3 godz) A. Świniarska |
||||
17.02.2021 r.
14:00 - 17:00 (3 godz) A. Świniarska |
18.02.2021 r.
14:00 - 16:00 (2 godz) A. Świniarska |
||||
|
24.02.2021 r.
14:00 - 16:00 (2 godz) A. Świniarska |
Tematyka prowadzonych zajęć i metody ich prowadzenia
Uczestnicy Grupy 1 Zadania Nr 7 na zrealizowanych zajęciach w okresie od 01.12.2020 r. do 28.02.2021 r. uzyskali informacje na temat możliwości kształcenia, tj. informacje na temat edukacji ponadgimnazjalnej - typy szkół, profile kształcenia, uzyskane kwalifikacje oraz edukacji po ukończeniu szkoły ponadgimnazjalnej - typy szkół policealnych i pomaturalnych, jak również uczelni wyższych. Omówiono typy studiów oferowane przez polskie uczelnie. Zawarte zostały informacje dotyczące edukacji osób dorosłych, czyli kształcenia ustawicznego i kształcenia na odległość.
Uczestnicy uzyskali informacje na temat rynku pracy. Omówiono lokalny rynek pracy oraz rynek pracy w kraju i w Unii Europejskiej. Przybliżono zmiany na nim zachodzące oraz tendencje rozwojowe. Omówione zostały podstawy prawa pracy. Informacje na temat rodzajów umów oraz możliwości i formy prowadzenia własnej działalności.
Uczniowie poznali „Klasyfikację zawodów i specjalności”, charakterystyki zawodów szkolnictwa zawodowego, średniego i wyższego. Wiedzą już, jakie zawody są schyłkowe, a które zawodami przyszłości. Następnie uczestnicy Zadania Nr 7 dowiedzieli się, co to jest autoanaliza, do czego służy, jak wykonać ją rzetelnie. Dowiedzieli się również, dlaczego warto określać cele życiowe i, jak to robić, by były one realne, ale nie zaniżały faktycznych możliwości. Uczestnicy dowiedzieli się, jak należy planować własną karierę oraz, jakie czynniki zewnętrzne i wewnętrzne mają wpływ na jej rozwój. Informacje te uświadomiły uczniom, jakie czynniki mają wpływ na odniesienie sukcesu zawodowego.
Uczestnicy grupy 1 Zadania Nr 7 dowiedzieli się, co to jest „portfolio zawodowe”. Otrzymali zbiór niezbędnych informacji o dokumentach aplikacyjnych oraz praktycznych wskazówek dotyczących poprawnego ich przygotowania. Poznali rodzaje CV, cechy dobrego CV oraz sposoby jego składania. Uczestnicy Zadania Nr 7 poznali cechy dobrego listu motywacyjnego. Korzystając z tych informacji, każdy z uczestników Zadania Nr 7 przygotował CV - swoje własne Curriculum Vitae, oraz list motywacyjny. Omówione zostały metody poszukiwania pracy.
Uczestnicy otrzymali informacje przygotowujące do bezpośredniego spotkania z pracodawcą. Poruszone zostały kwestie dotyczące rzetelnego przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej, jej przebiegu, jak również sposobu zachowania się podczas rozmowy, aby jej skutkiem było zatrudnienie osoby zainteresowanej.
Uczniowie poznali tajniki komunikacji niewerbalnej. W ramach ćwiczeń uczestnicy przeprowadzili między sobą krótki kurs do spotkania oko w oko z pracodawcą.
Zajęcia zostały przeprowadzone z wykorzystaniem multimedialnych programów komputerowych tj. m. in.: „Test umiejętności rozpoznawania mocnych i słabych stron”, Test „Samoocena zainteresowań zawodowych”, „Test preferencji i predyspozycji zawodowych”, „Multimedialny kwestionariusz preferencji zawodowych”, „Piramida Kariery 3” oraz innych, znajdujących się w zasobach Szkolnego Ośrodka Kariery w bibliotece CEZ. Testy w formie programów komputerowych umożliwiły przeprowadzenie badania, automatyczne obliczenie wyników oraz uzyskanie wydruku stanowiącego słowny opis wyników. Dodatkowo z programów komputerowych uczestnicy mieli możliwość wydrukowania interesujących ich materiałów. Wykorzystano również pakiet: „Doradztwo Zawodowe w Gimnazjum i Szkole Ponadgimnazjalnej”. Uczestnicy wypełnili również wiele kart pracy (w wersji papierowej) dotyczących danego tematu.
Planowany przebieg realizacji zajęć (zakres tematyczny) w kolejnym okresie rozliczeniowym (zgodnie z okresami założonymi w harmonogramie realizacji projektu) – krótka informacja w postaci 1 – 2 zdań.
W najbliższym okresie, tj. od dnia 01 marca 2021 r. do 09 marca 2021 r. zostaną przekazane uczestnikom Zadania Nr 7 informacje dotyczące odpowiedniego zachowania się w nowym miejscu pracy oraz utrzymywania poprawnych stosunków międzyludzkich w pracy. Dn. 09.03.2021 r. – zakończenie zajęć z Grupą 1. W miesiącu marcu 2021 r. rozpocznie realizację zajęć Grupa 2.
30.10.2021
Zadanie Nr 7: Doradztwo edukacyjno – zawodowe dla uczniów CEZ Sieradz.
Imię i nazwisko osoby prowadzącej zajęcia: Agnieszka Świniarska.
Sprawozdanie z prowadzonych zajęć
za okres od 01.09.2021r
- Liczba uczniów uczestniczących w zadaniu (3 K/ 5 M): grupa 3
w tym liczba osób, które:
- rozpoczęły uczestnictwo w zadaniu w ww. okresie ( 3 K/ 5 M)
- przerwały udział w zadaniu w ww. okresie ( 0 K/ 0 M)
- zakończyły udział w zadaniu w ww. okresie ( 0 K/ 0 M).
Realizacja zajęć w terminie: 25.10.2021 r.
Gr. 3 to 8 uczestników, 3 kobiety i 5 mężczyzn. Do zadania doradztwa edukacyjno - zawodowego, nabór dokonywany jest spośród Uczestników Projektu z pozostałych zadań na podstawie testu diagnostycznego, który wypełniają Uczestnicy Projektu którzy przedstawiają najniższą znajomość rynku pracy i własnych predyspozycji. Test opracowuje i nabór prowadzi doradca zawodowy, który również prowadzi zajęcia z uczestnikami projektu.
- Liczba godzin przeprowadzonych zajęć - Październik 2021r - 8 godzin.
- Informacja o formie przeprowadzonej diagnozy wstępnej dla nowych uczestników
Dla Grupy 3 Zadania Nr 7, został przeprowadzony test diagnostyczny wśród uczestników wszystkich pozostałych zadań projektu, jak również pozostałych uczniów CEZ. Wyniki testu diagnostycznego pozwoliły wyodrębnić 2 grupy, po 8 uczniów w każdej, wykazujących największe zapotrzebowanie na uczestnictwo w zajęciach Zadania Nr 7.
- Tematyka prowadzonych zajęć i metody ich prowadzenia
Uczestnicy Grupy 3 Zadania Nr 7 – 8 uczniów (tj. 3 kobiety i 5 mężczyzn) zwiększyło umiejętność świadomego planowania ścieżki edukacyjnej i zawodowej oraz poruszania się na rynku pracy.
Uczestnicy Grupy 2 Zadania Nr 7 na zrealizowanych zajęciach uzyskali informacje na temat osobowości, czyli co to jest osobowość, z jakich elementów się składa, poznali typy osobowości. Informacje na temat charakteru - jego cech, sposobów kształtowania oraz czynników mających wpływ na charakter i sposób postępowania. Również informacje na temat emocji – jak są klasyfikowane, jak powstają, jak są wyrażane oraz, jak nimi zarządzać. Wszystkie te informacje pozwoliły na pełne poznanie samego siebie, co zdecydowanie ułatwia wybór przyszłej ścieżki kariery. W czasie zajęć uczestnicy rozpoznali własne mocne i słabe strony, określili swoje zainteresowania. Rozpoznali swoje preferencje i predyspozycje zawodowe.
Uczniowie uzyskali informacje na temat możliwości kształcenia, tj. informacje na temat edukacji ponadgimnazjalnej - typy szkół, profile kształcenia, uzyskane kwalifikacje oraz edukacji po ukończeniu szkoły ponadgimnazjalnej - typy szkół policealnych i pomaturalnych, jak również uczelni wyższych. Omówiono typy studiów oferowane przez polskie uczelnie. Zawarte zostały informacje dotyczące edukacji osób dorosłych, czyli kształcenia ustawicznego i kształcenia na odległość.
Uczestnicy uzyskali informacje na temat rynku pracy. Omówiono lokalny rynek pracy oraz rynek pracy w kraju i w Unii Europejskiej. Przybliżono zmiany na nim zachodzące oraz tendencje rozwojowe. Omówione zostały podstawy prawa pracy. Informacje na temat rodzajów umów oraz możliwości i formy prowadzenia własnej działalności.
- Planowany przebieg realizacji zajęć
- Uczniowie poznają „Klasyfikację zawodów i specjalności”, charakterystyki zawodów szkolnictwa zawodowego, średniego i wyższego. Wiedzą już, jakie zawody są schyłkowe, a które zawodami przyszłości. Następnie uczestnicy Zadania Nr 7 dowiedzą się, co to jest autoanaliza, do czego służy, jak wykonać ją rzetelnie. Dowiedzieli się również, dlaczego warto określać cele życiowe i, jak to robić, by były one realne, ale nie zaniżały faktycznych możliwości. Uczestnicy będą wiedzieli jak, należy planować własną karierę oraz, jakie czynniki zewnętrzne i wewnętrzne mają wpływ na jej rozwój. Informacje te uświadomią uczniom, jakie czynniki mają wpływ na odniesienie sukcesu zawodowego.
Dowiedzą się, co to jest „portfolio zawodowe”. Otrzymają zbiór niezbędnych informacji o dokumentach aplikacyjnych oraz praktycznych wskazówek dotyczących poprawnego ich przygotowania. Poznają rodzaje CV, cechy dobrego CV oraz sposoby jego składania. Uczestnicy będą się uczyć pisania listu motywacyjnego. Korzystając z tych informacji, każdy z uczestników Zadania Nr 7 przygotuje CV - swoje własne Curriculum Vitae, oraz list motywacyjny. Omówione zostaną metody poszukiwania pracy.