Przeskocz do treści

Zadanie 6

Zadanie 6

Nadzorowanie i obsługa instalacji i urządzeń energetycznych realizowane w kształceniu modułowym oraz uzyskanie kwalifikacji i uprawnień elektrycznych do 1 kV- zajęcia specjalistyczne realizowane we współpracy z potencjalnymi pracodawcami, umożliwiające uzyskiwanie wiedzy i umiejętności praktycznych uczniom kształcącym się w zawodach: technik energetyk, technik elektryk, elektryk

GALERIA

Zadanie skierowane do 20 uczniów (kobiety i mężczyźni).

Zajęcia prowadzone w wymiarze: 8 – 16 godzin w miesiącu przez 2 nauczycieli zatrudnionych w CEZ.

W 2 grupach 5uczniów x 2,5godziny tygodniowo dla grupy x 40 tygodni w edycji  x 2 edycje.

Łącznie: 400h (4grrupy x 100h dla grupy) dla 20uczniów (4grupy x 5 uczniów).

Program prowadzonych zajęć będzie zawierał m.in.:

Moduł I: m.in. :zasady zakresy i częstość wykonywania pomiarów elektrycznych; urządzenia, instalacje i sieci elektroenergetyczne o napięciu do 1 kV; urządzenia przyłączone

do krajowej sieci; aparatura kontrolno-pomiarowa;

Moduł II, m.in. :sieci i instalacje cieplne, kotły parowe oraz wodne; urządzenia odbiorcze pary i gorącej wody; turbiny parowe oraz wodne; urządzenia wentylacji, klimatyzacji i chłodnicze;

Zajęcia w zadaniu dla grupy kończą się egzaminem przed Komisją SEP (I/W i I/C), wydaniem certyfikatu potwierdzającego nabycie kwalifikacji SEP do 1kV.

Efekty uczenia się to m.in. uczeń:

  • zna i wykorzystuje w praktyce zasady budowy, eksploatacji/bezpiecznego użytkowania urządzeń elektroenergetycznych
  • posiada kompetencje zgodne z ustalonymi dla danej kwalifikacji (w zakresie eksploatacji E urządzeń, instalacji i sieci elektroenergetycznych o napięciu do 1 kV);
  • zna i wykorzystuje w praktyce zasady budowy, eksploatacji i bezpiecznego użytkowania urządzeń i instalacji cieplnych.

1.12.2020

Zadanie skierowane jest w I edycji do 10 uczniów. Obecnie w zajęciach uczestniczy 10 mężczyzn. Zajęcia prowadzi 3 nauczycieli. Realizację zajęć w zadaniu rozpoczęto z dniem 03.10.2020r.

Program prowadzonych zajęć będzie zawierał m.in.:

Moduł I: m.in. :zasady zakresy i częstość wykonywania pomiarów elektrycznych; urządzenia, instalacje i sieci elektroenergetyczne o napięciu do 1 kV; urządzenia przyłączone

do krajowej sieci; aparatura kontrolno-pomiarowa;

Moduł II, m.in. :sieci i instalacje cieplne, kotły parowe oraz wodne; urządzenia odbiorcze pary i gorącej wody; turbiny parowe oraz wodne; urządzenia wentylacji, klimatyzacji i chłodnicze;

Zajęcia w zadaniu dla grupy kończą się egzaminem przed Komisją SEP (I/W i I/C), wydaniem certyfikatu potwierdzającego nabycie kwalifikacji SEP do 1kV.

Efekty uczenia się to m.in. uczeń:

  • zna i wykorzystuje w praktyce zasady budowy, eksploatacji/bezpiecznego użytkowania urządzeń elektroenergetycznych
  • posiada kompetencje zgodne z ustalonymi dla danej kwalifikacji (w zakresie eksploatacji E urządzeń, instalacji i sieci elektroenergetycznych o napięciu do 1 kV);
  • zna i wykorzystuje w praktyce zasady budowy, eksploatacji i bezpiecznego użytkowania urządzeń i instalacji cieplnych.

Przeprowadzona została diagnoza  wstępna, na początku zajęć w październiku, za pomocą  testów diagnozujących w zakresie wiedzy eksploatacji sieci i urządzeń elektrycznych i umiejętności niezbędnych do wykonywania robót związanych z nadzorowaniem i obsługą instalacji i urządzeń energetycznych, co pozwoliło określić stopień przygotowania i potrzeby edukacyjne  uczestników na początku realizacji zadania.  Obecnie ocenianiu podlega bieżąca aktywność uczniów na prowadzonych zajęciach. Uczniowie w oparciu o nową wiedzę i umiejętności rozwiązywali problemy edukacyjne, opracowywali karty pracy i prezentacje, wykonywali prace związane z organizacją stanowiska do nadzoru i obsługi instalacji elektroenergetycznych.

1.03.2021

Zadanie skierowane jest w I edycji do 10 uczniów. Obecnie w zajęciach uczestniczy 10 mężczyzn. Zajęcia prowadzi 3 nauczycieli.

 

Zajęcia realizowane były zgodnie z planem:

 

Realizacja

w zakresie

Data zajęć Godziny Liczba godzin
Grupa I:

Łukasz Fryga

18.12.2020 16,00 – 20,00 4
06.02.2021 08.00-16.00 8
13.02.2021 08.00-15.00 7
Grupa I:

Michał Świniarski

20.02.2021 08.00-16.00 8
27.02.2021 08.00-15.00 7
Grupa I:

Jarosław Wolniewicz

05.12.2020 8,00 – 16,00 8
12.12.2020 8,00 – 15,00 7

 

Realizacja

w zakresie

Data zajęć Godziny Liczba godzin
Grupa II:

Łukasz Fryga

05.12.2020 08.00-16.00 8
19.12.2020 08.00-16.00                 8
29.01.2021 16:00-20:00 4
Grupa II:

Michał Świniarski

12.12.2020 08.00-16.00 8
       30.01.2021 08.00-15.00 7

 

Przeprowadzona została diagnoza  wstępna, na początku zajęć za pomocą  testów diagnozujących w zakresie wiedzy i umiejętności niezbędnych do wykonywania robót związanych z nadzorowaniem i obsługą instalacji i urządzeń energetycznych, co pozwoliło określić stopień przygotowania i potrzeby edukacyjne  uczestników na początku realizacji zadania.  Obecnie ocenianiu podlega bieżąca aktywność uczniów na prowadzonych zajęciach. Uczniowie w oparciu o nową wiedzę i umiejętności rozwiązywali problemy edukacyjne, opracowywali karty pracy i prezentacje, wykonywali prace związane z organizacją stanowiska do nadzoru i obsługi instalacji elektroenergetycznych.

 

Tematyka prowadzonych zajęć i metody ich prowadzenia

 

Uczniowie poznali zasady BHP w trakcie pomiarów elektrycznych i elektronicznych. Narzędzia pomiarowe i ich własności. Zapoznali się z elektronicznymi przyrządami pomiarowymi, poznali oznaczenia i symbole mierników. Odczytywali wskazania urządzeń pomiarowych ich dokładność i błędy pomiarowe. Zajęcia prowadzone były  w pracowni energetycznej. z zastosowaniem następujących metod pracy:  wykładu informacyjnego, pokazu, pogadanki, ćwiczeń praktycznych. Wykorzystane zostały środki dydaktyczne, takie jak: materiały źródłowe, dokumentacja budowlana, instrukcje wykonania i montażu, zestawy zadań/karty pracy, prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne. Podsumowanie zajęć prowadzonych w pracowni.

Zwrócenie uwagi na sprawy zawodowe, związane z wykonywaniem pracy w przyszłości zwłaszcza pod względem BHP. Uczniowie byli zapoznani z przepisami w zakresie eksploatacji przepisów techniczno-budowlanymi. Zostali zapoznani z ochroną przed dotykiem bezpośrednim i pośrednim. Samoczynnym wyłączeniem w układach sieci TN i TT oraz postępowaniu w przypadku pożaru. Zajęcia w zakresie Eksploatacji sieci i urządzeń elektrycznych były prowadzone w Pracowni elektrycznej II. Zakres wiedzy był przekazywany w postaci teoretycznej jak i praktycznej poprzez metody podłączania układów oraz wykładu informacyjnego według tematyki i pogadanki (burzy mózgów). Były prezentowanie filmy edukacyjne oraz prezentacje multimedialne.

Zastosowanie połączeń gwintowanych, oraz sprawdzanie szczelności połączeń gwintowanych. Wykonywanie połączeń zgrzewanych. Organoleptyczna ocena stanu połączeń zgrzewanych. Podłączenie i programowanie sterownika pieca C.O. Metody podłączenia zasilania ciepłej wody użytkowej, wraz z rozruchem pompy obiegowej, Zajęcia prowadzone były  w pracowni energetycznej. z zastosowaniem następujących metod pracy:  wykładu informacyjnego, pokazu, pogadanki, ćwiczeń praktycznych. Wykorzystane zostały środki dydaktyczne, takie jak: materiały źródłowe, dokumentacja budowlana, instrukcje wykonania i montażu, zestawy zadań/karty pracy, prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne

Podjęte działania zwiększyły aktywność uczniów w procesie edukacji elektroenergetycznej. Uczniowie zapoznali się z rodzajami i zastosowaniem metod i montażem połączeń rozłącznych i nierozłącznych. Wdrażali się do stosowania rozwiązań technicznych związanych z uruchomieniem pieców centralnego ogrzewania, kształcili umiejętności organizacji pracy, zapoznali się z metodami wykonywania   instalacji C.O..

Rozwijali zainteresowania, postawy zawodowe oraz kompetencje społeczne.

Rozwijali zainteresowania, postawy zawodowe oraz kompetencje społeczne.

Działania te zwiększyły wiedzę uczniów w zakresie tematycznym uzyskanie większej wiedzy i umiejętności co przyczyni się w przyszłości do zdania egzaminu w zakresie kwalifikacji i uprawnień do 1KV.

Planowany przebieg realizacji zajęć w kolejnym okresie rozliczeniowym obejmuje tematykę w zakresie rozwiązań materiałowo-konstrukcyjnych                                   i technologicznych stosowanych elektroenergetyce.. Na zajęciach warsztatowych uczniowie będą zapoznawać się z zasadami. Poznają zasady BHP w trakcie pomiarów elektrycznych i elektronicznych wraz z narzędziami pomiarowymi, zapoznają się z rodzajami elektronicznych przyrządów pomiarowych i oznaczeniami i symbolami mierników. W dalszej części będą odczytywać wskazania przyrządów pomiarowych.

W oparciu o przedstawione wyniki badań stwierdzam, iż przeprowadzone działania okazały się potrzebne i zgodne z oczekiwaniami wszystkich uczestników, którzy dobrze ocenili organizację i efektywność przeprowadzonych zajęć. Uczniowie uzyskali i uzupełnili praktyczną wiedzę i umiejętności z zakresu Nadzorowania i obsługi instalacji i urządzeń energetycznych. Poznali siebie, swoje umiejętności  i potrzeby związane z przyszłym zatrudnieniem na rynku pracy.

W pracowni elektrycznej planowany jest dalszy przekaz wiedzy z zakresu ochrony przeciwporażeniowej,  pożarowej uwzględniając test diagnostyczny w zakresie wiedzy - Eksploatacji sieci i urządzeń elektrycznych

 30.10.2021

Zadanie 6. Nadzorowanie i obsługa instalacji i urządzeń energetycznych realizowane w kształceniu modułowym oraz uzyskanie kwalifikacji i uprawnień elektrycznych do 1 kV- zajęcia specjalistyczne realizowane we współpracy z potencjalnymi pracodawcami, umożliwiające uzyskiwanie wiedzy i umiejętności praktycznych uczniom kształcącym się w zawodach: Technik energetyk, Technik elektryk, Elektryk

 

Imię i nazwisko osoby prowadzącej zajęcia:   Łukasz Fryga, Michał Świniarski, Wolniewicz Jarosław

 

Sprawozdanie  z prowadzonych zajęć

za okres od  01.09.2021r

Liczba uczniów uczestniczących w zadaniu 10 osób (0K/10M)

  1. Gawron Damian III Technik Elektryk
  2. Andrzejewski Dawid III Technik Elektryk
  3. Kaszuba Jakub III Technik Elektryk
  4. Paszkiewicz Maciej III Technik Elektryk
  5. Pośpiech Łukasz III Technik Elektryk
  6. Wojdyła Ernest III Technik Elektryk
  7. Kozłowaki Mateusz III Technik Elektryk
  8. Wawrzyniak Dominik III Technik Elektryk
  9. Świercz Mateusz III Technik Energetyk
  10. Płachta Marceli III Technik Energetyk

w tym liczba osób, które:

- rozpoczęły uczestnictwo w zadaniu w ww. okresie 10 osób (0K/10M)                                           - przerwały udział w zadaniu w ww. okresie 0 osób (0K/0M)

- zakończyły udział w zadaniu w ww. okresie  0 osób (0K/0M)

 

Liczba godzin przeprowadzonych zajęć w ww. okresie, - 0

 

  1. Zajęcia rozpoczęto realizować 11.09.2021r. Zrealizowano liczbę godzin przez poszczególnych nauczycieli realizujących wcześniej założony program nauczania.
Fryga Łukasz  
Wrzesień 2021 14
Październik 2021 20
Świniarski Michał  
Wrzesień 2021 08
Październik 2021 15

 

Wolniewicz Jarosław  
Wrzesień 2021 15
Październik 2021 8

 

 

 

  1. Przeprowadzona została diagnoza wstępna, na początku zajęć za pomocą  testów diagnozujących w zakresie wiedzy i umiejętności niezbędnych do wykonywania robót związanych z nadzorowaniem i obsługą instalacji i urządzeń energetycznych, co pozwoliło określić stopień przygotowania i potrzeby edukacyjne  uczestników na początku realizacji zadania.  Obecnie ocenianiu podlega bieżąca aktywność uczniów na prowadzonych zajęciach. Uczniowie w oparciu o nową wiedzę i umiejętności rozwiązywali problemy edukacyjne, opracowywali karty pracy i prezentacje, wykonywali prace związane z organizacją stanowiska do nadzoru i obsługi instalacji elektroenergetycznych.

 

  1. Podjęte działania zwiększyły aktywność uczniów w procesie edukacji elektroenergetycznej. Uczniowie zapoznali się z zasadami BHP w trakcie pomiarów elektrycznych i elektronicznych, poznali narzędzia pomiarowe i ich własności. Zapoznali się z oznaczeniami i symbolami mierników. Nauczyli się odczytywać wskazania mierników i obliczać dokładność i błędy pomiarowe Rozwijali zainteresowania, postawy zawodowe oraz kompetencje społeczne.

 

  1. Przebieg realizacji zajęć

W oparciu o przedstawione wyniki testów stwierdzamy, iż przeprowadzone działania okazały się potrzebne i zgodne z oczekiwaniami wszystkich uczestników, którzy dobrze ocenili organizację i efektywność przeprowadzonych zajęć. Uczniowie uzyskali i uzupełnili praktyczną wiedzę i umiejętności z zakresu nadzorowania i obsługi instalacji i urządzeń energetycznych. Poznali siebie, swoje umiejętności  i potrzeby związane z przyszłym zatrudnieniem na rynku pracy.