Przeskocz do treści

Zadanie 3

Zadanie 3

Programowania sterowników PLC, obrabiarek sterowanych numerycznie oraz obsługa obrabiarek skrawających konwencjonalnych prowadzone modułowo - zajęcia specjalistyczne realizowane we współpracy z potencjalnymi pracodawcami, umożliwiające uzyskiwanie wiedzy i umiejętności praktycznych uczniom kształcących się w zawodach: technik mechatronik, technik mechanik, mechatronik, technik energetyk, technik pojazdów samochodowych

GALERIA

Zadanie skierowane jest do 20 uczniów (kobiety i mężczyźni).

Zajęcia prowadzone w wymiarze :8 – 16 godzin w miesiącu, przez 3 nauczycieli zatrudnionych w CEZ.

W 2 grupach 5 uczniów x 4 godziny w tygodniu dla grupy x 30 tygodni dla edycji x 2 edycje. Łącznie: 480 godzin  (4grupy x 120godzin dla grupy ) dla 20 uczniów (4grupy x 5 uczniów).

Program realizowanych zajęć składa się z 3 modułów, w tym: po 40godzin:

MODUŁ I: MECHATRONIKA – STEROWANIE I REGULACJA (m.in.: pomiary, programowanie i testowanie układu mechatronicznego z wykorzystaniem sterownika PLC);

MODUŁ II: MECHATRONIKA – URZĄDZENIA STERUJĄCE I WYKONAWCZE (m.in.: montowanie układu

elektropneumatycznego; programowanie i testowanie układu z wykorzystaniem sterownika PLC); MODUŁIII: MECHATRONIKA – OSN (m.in.: budowa i obsługa frezarki CNC, programowanie toczenia/frezowania, itp.)

Efekty uczenia to m.in. uczeń:

  • obsługuje i programuje obrabiarki CNC oraz obrabiarki konwencjonalne z odczytem cyfrowym,
  • posługuje się narzędziami pomiarowymi oraz programem typu CAD;
  • podłącza i programuje sterowników PLC.

1.12.2020

Zadanie skierowane jest w I edycji do 10 uczniów. Obecnie w zajęciach uczestniczy 1 kobieta i 9 mężczyzn. Zajęcia prowadzi 3 nauczycieli. Realizację zajęć w zadaniu rozpoczęto z dniem 20.10.2020r.

Zostały przeprowadzone i sprawdzone wstępne testy diagnozujące z zakresu sterowania i regulacji, urządzeń sterujących i wykonawczych oraz obrabiarek sterowanych numerycznie. Wyniki testów pokazują, że należy podjąć szczegółowe działania z wyżej wymienionych zagadnień, gdyż sprawiają one duże problemy.

Program realizowanych zajęć składa się z 3 modułów, w tym: po 40godzin:

MODUŁ I: MECHATRONIKA – STEROWANIE I REGULACJA (m.in.: pomiary, programowanie i testowanie układu mechatronicznego z wykorzystaniem sterownika PLC);

MODUŁ II: MECHATRONIKA – URZĄDZENIA STERUJĄCE I WYKONAWCZE (m.in.: montowanie układu

elektropneumatycznego; programowanie i testowanie układu z wykorzystaniem sterownika PLC); MODUŁIII: MECHATRONIKA – OSN (m.in.: budowa i obsługa frezarki CNC, programowanie toczenia/frezowania, itp.)

Efekty uczenia to m.in. uczeń:

  • obsługuje i programuje obrabiarki CNC oraz obrabiarki konwencjonalne z odczytem cyfrowym,
  • posługuje się narzędziami pomiarowymi oraz programem typu CAD;
  • podłącza i programuje sterowników PLC.

1.03.2021

Zadanie skierowane jest w I edycji do 10 uczniów. Obecnie w zajęciach uczestniczy 1 kobieta i 9 mężczyzn. Zajęcia prowadzi 3 nauczycieli.

Zajęcia realizowane były zgodnie z planem:

Realizacja

w  zakresie

data Godzina Liczba godzin
 

Moduł I

W. Banaszczyk

8.12.2020 gr. II

15.12.2020 gr. I

18.12.2020 gr. II

22.12.2020 gr. I

23.12.2020 gr. II

2.02.2021 gr. II

9.02.2021 gr. I

16.02.2021 gr. II

23.02.2021 gr. I

12:30 -17:30

12:30 -17:30

12:30 -17:30

12:30 -17:30

9:00 -14:00

12:30 -17:30

12:30 -17:30

12:30 -17:30

12:30 -17:30

5

5

5

5

5

5

5

5

5

 

Moduł II

J. Sowiński

12.12.2020 gr. I

12.12.2020 gr. II

19.12.2020 gr.I

19.12.2020 gr. II

6.02.2021 gr.I

6.02.2021 gr. II

13.02.2021 gr I

13.02.2021 gr. II

20.02.2021 gr. I

20.02.2021 gr. II

 8.00-12.00

12.00-16.00

8.00-12.00

12.00-16.00

8.00-12.00

12.00-16.00

8.00-12.00

12.00-16.00

8.00-12.00

12.00-16.00

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

Moduł III

J. Rybak

8.12.2020 gr. I

15.12.2020 gr. II

18.12.2020 gr. I

22.12.2020 gr. II

23.12.2020 gr. I

1.02.2021 gr. I

8.02.2021 gr. II

15.02.2021 gr. I

22.02.2021 gr. II

12.30-17.30

12.30-17.30

12.30-17.30

12.30-17.30

12.30-17.30

15.00-20.00

15.00-20.00

15.00-20.00

15.00-20.00

5

5

5

5

5

5

5

5

5

Łącznie 18

Uczestnicy są na bieżąco poddawani kontroli poprzez zadawanie ćwiczeń z zakresu sterowania i regulacji, urządzeń sterujących i wykonawczych oraz obrabiarek sterownych numerycznie. W trakcie zajęć przeważa metoda ćwiczeniowa z wykorzystaniem instruktażu i pokazu.

Tematyka prowadzonych zajęć

- Moduł I : Uruchamianie i testowanie urządzenia mechatronicznego wykorzystującego sterownik PLC. Montowanie systemów mechatronicznych na podstawie dokumentacji technicznej. Programowanie i testowanie układu mechatronicznego z wykorzystaniem sterownika PLC.

-   Moduł II : Podłączanie sterowników PLC do układu elektropneumatycznego. Testowanie pracy układu elektropneumatycznego. Wykonywanie pomiarów w układzie elektropneumatycznym. Programowanie i testowanie układu elektropneumatycznego sterowanego za pomocą sterownika PLC.

- Moduł III: Programowanie toczenia powierzchni walcowych, stożkowych i kształtowych. Cykle obróbkowe. Uruchamianie programu w trybie automatycznym na tokarce. Programowanie frezowania powierzchni czołowych i rowków. Programowanie frezowania konturów kształtowych.

Podczas zajęć ocenie podlegają zmontowane układy mechatroniczne, ich jakość i dokładność. Pisanie i analizowanie programów właściwych dla danego układu elektropneumatycznego. Zwracana jest uwaga na kolejność i dokładność montażu elementów mechatronicznych, zarabianie i zaciskanie końcówek.

Kolejnym ważnym elementem dotyczącym oceny jest umiejętność stosowania właściwych kodów NC i cykli programowych przy obrabiarkach sterowanych numerycznie.

W kolejnym okresie rozliczeniowym obejmuje tematykę w zakresie programowania i testowania układu mechatronicznego z wykorzystaniem sterownika PLC. Uruchamianie programów frezowania w trybie automatycznym.  Programowanie powierzchni stożkowych i kształtowych w cyklu, uruchamianie programu w trybie automatycznym na tokarce. Programowanie frezowania.

30.10.2021

 Zadanie nr 3 : Programowanie sterowników PLC, obrabiarek sterowanych numerycznie oraz obsługa obrabiarek skrawających konwencjonalnych, prowadzone modułowo – zajęcia specjalistyczne realizowane we współpracy z potencjalnymi pracodawcami, umożliwiające uzyskiwanie wiedzy i umiejętności praktycznych uczniom kształcącym się w zawodach: technik mechatronik, technik mechanik, mechatronik, technik energetyk, technik pojazdów samochodowych.

Imię i nazwisko osoby prowadzącej zajęcia: Jerzy Rybak, Wojciech Banaszczyk, Jerzy Sowiński

 

Sprawozdanie  z prowadzonych zajęć od  01.09.2021

 

  1. Liczba uczniów uczestniczących w zadaniu (0 K/10 M):

w tym liczba osób, które:

- rozpoczęły uczestnictwo w zadaniu w ww. okresie (0 K/10 M)

- przerwały udział w zadaniu w ww. okresie (0 K/0 M)

- zakończyły udział w zadaniu w ww. okresie  (0 K/0 M).

  1. Liczba godzin przeprowadzonych zajęć:

Wrzesień

Banaszczyk Wojciech – 10 godzin

Sowiński Jerzy – 8 godzin

Rybak Jerzy – 10 godzin

Październik

Banaszczyk Wojciech – 16 godzin

Sowiński Jerzy – 16 godzin

Rybak Jerzy – 16 godzin

Zajęcia rozpoczęły się 14 maja 2021r.

  1. Uczestnicy są na bieżąco poddawani kontroli poprzez zadawanie ćwiczeń z zakresu sterowania i regulacji, urządzeń sterujących i wykonawczych oraz obrabiarek sterownych numerycznie. W trakcie zajęć przeważa metoda ćwiczeniowa z wykorzystaniem instruktażu i pokazu.
  2. Tematyka prowadzonych zajęć.

MODUŁ I:MECHATRONIKA–STEROWANIE I REGULACJA (m.in.: pomiary, programowanie i testowanie układu mechatronicznego z wykorzystaniem sterownika PLC);MODUŁ II: MECHATRONIKA – URZĄDZENIA STERUJĄCE I WYKONAWCZE(m.in.: montowanie układu elektropneumatycznego; programowanie i testowanie układu z wykorzystaniem sterownika PLC);MODUŁIII: MECHATRONIKA – OSN(m.in.: budowa i obsługa frezarki CNC, programowanie toczenia/frezowania, itp.)

Uczniowie podlegają bieżącej ocenie umiejętności podczas programowania i obsługi urządzeń mechatronicznych i obrabiarek sterowanych numerycznie. W obu grupach  został przeprowadzony test końcowy z zakresu poszczególnych modułów.

Podjęte działania, zgodnie ze spodziewanymi efektami, zwiększyły aktywność uczniów w procesie edukacji mechatronicznej. Uczniowie utrwalali i rozszerzali wiedzę i umiejętności z zakresu diagnozowania elementów i podzespołów urządzeń i systemów mechatronicznych, wdrażali się do stosowania rozwiązań technicznych związanych z uruchamianych sterowania układów pneumatycznych i hydraulicznych. Uczniowie utrwalali i rozszerzali wiedzę z zakresu wymiarowania i obsługi programów

wspomagających projektowania CAD, nabywania umiejętności w posługiwaniu się narzędziami pomiarowymi oraz podstaw programowania obrabiarek CNC. Rozwijali zainteresowania, postawy zawodowe oraz kompetencje społeczne. Uczniowie opanowali szereg umiejętności z zakresu montażu zespołów mechatronicznych oraz obsługi i programowania obrabiarek sterowanych numerycznie. Poznali wszystkie zasady bezpieczeństwa obowiązujące przy pracy z urządzeniami mechatronicznymi zarówno pneumatycznymi jak i hydraulicznymi oraz przy pracy z obrabiarkami CNC.

Lista osób obecnie realizujących zajęcia w tym zadaniu:

Grupa I

  1. Rzeźniczak Jakub
  2. Niciak Jakub
  3. Kończak Tomasz
  4. Majda Maksymilian
  5. Cieślarek Jakub

Grupa II

  1. Kamiński Adam
  2. Dziminski Michał
  3. Śniadek Oskar
  4. Dudkowski Jan
  5. Wiewióra Patryk