Zadanie 3
Programowania sterowników PLC, obrabiarek sterowanych numerycznie oraz obsługa obrabiarek skrawających konwencjonalnych prowadzone modułowo - zajęcia specjalistyczne realizowane we współpracy z potencjalnymi pracodawcami, umożliwiające uzyskiwanie wiedzy i umiejętności praktycznych uczniom kształcących się w zawodach: technik mechatronik, technik mechanik, mechatronik, technik energetyk, technik pojazdów samochodowych
Zadanie skierowane jest do 20 uczniów (kobiety i mężczyźni).
Zajęcia prowadzone w wymiarze :8 – 16 godzin w miesiącu, przez 3 nauczycieli zatrudnionych w CEZ.
W 2 grupach 5 uczniów x 4 godziny w tygodniu dla grupy x 30 tygodni dla edycji x 2 edycje. Łącznie: 480 godzin (4grupy x 120godzin dla grupy ) dla 20 uczniów (4grupy x 5 uczniów).
Program realizowanych zajęć składa się z 3 modułów, w tym: po 40godzin:
MODUŁ I: MECHATRONIKA – STEROWANIE I REGULACJA (m.in.: pomiary, programowanie i testowanie układu mechatronicznego z wykorzystaniem sterownika PLC);
MODUŁ II: MECHATRONIKA – URZĄDZENIA STERUJĄCE I WYKONAWCZE (m.in.: montowanie układu
elektropneumatycznego; programowanie i testowanie układu z wykorzystaniem sterownika PLC); MODUŁIII: MECHATRONIKA – OSN (m.in.: budowa i obsługa frezarki CNC, programowanie toczenia/frezowania, itp.)
Efekty uczenia to m.in. uczeń:
- obsługuje i programuje obrabiarki CNC oraz obrabiarki konwencjonalne z odczytem cyfrowym,
- posługuje się narzędziami pomiarowymi oraz programem typu CAD;
- podłącza i programuje sterowników PLC.
1.12.2020
Zadanie skierowane jest w I edycji do 10 uczniów. Obecnie w zajęciach uczestniczy 1 kobieta i 9 mężczyzn. Zajęcia prowadzi 3 nauczycieli. Realizację zajęć w zadaniu rozpoczęto z dniem 20.10.2020r.
Zostały przeprowadzone i sprawdzone wstępne testy diagnozujące z zakresu sterowania i regulacji, urządzeń sterujących i wykonawczych oraz obrabiarek sterowanych numerycznie. Wyniki testów pokazują, że należy podjąć szczegółowe działania z wyżej wymienionych zagadnień, gdyż sprawiają one duże problemy.
Program realizowanych zajęć składa się z 3 modułów, w tym: po 40godzin:
MODUŁ I: MECHATRONIKA – STEROWANIE I REGULACJA (m.in.: pomiary, programowanie i testowanie układu mechatronicznego z wykorzystaniem sterownika PLC);
MODUŁ II: MECHATRONIKA – URZĄDZENIA STERUJĄCE I WYKONAWCZE (m.in.: montowanie układu
elektropneumatycznego; programowanie i testowanie układu z wykorzystaniem sterownika PLC); MODUŁIII: MECHATRONIKA – OSN (m.in.: budowa i obsługa frezarki CNC, programowanie toczenia/frezowania, itp.)
Efekty uczenia to m.in. uczeń:
- obsługuje i programuje obrabiarki CNC oraz obrabiarki konwencjonalne z odczytem cyfrowym,
- posługuje się narzędziami pomiarowymi oraz programem typu CAD;
- podłącza i programuje sterowników PLC.
1.03.2021
Zadanie skierowane jest w I edycji do 10 uczniów. Obecnie w zajęciach uczestniczy 1 kobieta i 9 mężczyzn. Zajęcia prowadzi 3 nauczycieli.
Zajęcia realizowane były zgodnie z planem:
Realizacja
w zakresie |
data | Godzina | Liczba godzin |
Moduł I W. Banaszczyk |
8.12.2020 gr. II
15.12.2020 gr. I 18.12.2020 gr. II 22.12.2020 gr. I 23.12.2020 gr. II 2.02.2021 gr. II 9.02.2021 gr. I 16.02.2021 gr. II 23.02.2021 gr. I |
12:30 -17:30
12:30 -17:30 12:30 -17:30 12:30 -17:30 9:00 -14:00 12:30 -17:30 12:30 -17:30 12:30 -17:30 12:30 -17:30 |
5
5 5 5 5 5 5 5 5 |
Moduł II J. Sowiński |
12.12.2020 gr. I
12.12.2020 gr. II 19.12.2020 gr.I 19.12.2020 gr. II 6.02.2021 gr.I 6.02.2021 gr. II 13.02.2021 gr I 13.02.2021 gr. II 20.02.2021 gr. I 20.02.2021 gr. II |
8.00-12.00
12.00-16.00 8.00-12.00 12.00-16.00 8.00-12.00 12.00-16.00 8.00-12.00 12.00-16.00 8.00-12.00 12.00-16.00 |
4
4 4 4 4 4 4 4 4 4 |
Moduł III
J. Rybak |
8.12.2020 gr. I
15.12.2020 gr. II 18.12.2020 gr. I 22.12.2020 gr. II 23.12.2020 gr. I 1.02.2021 gr. I 8.02.2021 gr. II 15.02.2021 gr. I 22.02.2021 gr. II |
12.30-17.30
12.30-17.30 12.30-17.30 12.30-17.30 12.30-17.30 15.00-20.00 15.00-20.00 15.00-20.00 15.00-20.00 |
5
5 5 5 5 5 5 5 5 |
Łącznie | 18 |
Uczestnicy są na bieżąco poddawani kontroli poprzez zadawanie ćwiczeń z zakresu sterowania i regulacji, urządzeń sterujących i wykonawczych oraz obrabiarek sterownych numerycznie. W trakcie zajęć przeważa metoda ćwiczeniowa z wykorzystaniem instruktażu i pokazu.
Tematyka prowadzonych zajęć
- Moduł I : Uruchamianie i testowanie urządzenia mechatronicznego wykorzystującego sterownik PLC. Montowanie systemów mechatronicznych na podstawie dokumentacji technicznej. Programowanie i testowanie układu mechatronicznego z wykorzystaniem sterownika PLC.
- Moduł II : Podłączanie sterowników PLC do układu elektropneumatycznego. Testowanie pracy układu elektropneumatycznego. Wykonywanie pomiarów w układzie elektropneumatycznym. Programowanie i testowanie układu elektropneumatycznego sterowanego za pomocą sterownika PLC.
- Moduł III: Programowanie toczenia powierzchni walcowych, stożkowych i kształtowych. Cykle obróbkowe. Uruchamianie programu w trybie automatycznym na tokarce. Programowanie frezowania powierzchni czołowych i rowków. Programowanie frezowania konturów kształtowych.
Podczas zajęć ocenie podlegają zmontowane układy mechatroniczne, ich jakość i dokładność. Pisanie i analizowanie programów właściwych dla danego układu elektropneumatycznego. Zwracana jest uwaga na kolejność i dokładność montażu elementów mechatronicznych, zarabianie i zaciskanie końcówek.
Kolejnym ważnym elementem dotyczącym oceny jest umiejętność stosowania właściwych kodów NC i cykli programowych przy obrabiarkach sterowanych numerycznie.
W kolejnym okresie rozliczeniowym obejmuje tematykę w zakresie programowania i testowania układu mechatronicznego z wykorzystaniem sterownika PLC. Uruchamianie programów frezowania w trybie automatycznym. Programowanie powierzchni stożkowych i kształtowych w cyklu, uruchamianie programu w trybie automatycznym na tokarce. Programowanie frezowania.
30.10.2021
Zadanie nr 3 : Programowanie sterowników PLC, obrabiarek sterowanych numerycznie oraz obsługa obrabiarek skrawających konwencjonalnych, prowadzone modułowo – zajęcia specjalistyczne realizowane we współpracy z potencjalnymi pracodawcami, umożliwiające uzyskiwanie wiedzy i umiejętności praktycznych uczniom kształcącym się w zawodach: technik mechatronik, technik mechanik, mechatronik, technik energetyk, technik pojazdów samochodowych.
Imię i nazwisko osoby prowadzącej zajęcia: Jerzy Rybak, Wojciech Banaszczyk, Jerzy Sowiński
Sprawozdanie z prowadzonych zajęć od 01.09.2021
- Liczba uczniów uczestniczących w zadaniu (0 K/10 M):
w tym liczba osób, które:
- rozpoczęły uczestnictwo w zadaniu w ww. okresie (0 K/10 M)
- przerwały udział w zadaniu w ww. okresie (0 K/0 M)
- zakończyły udział w zadaniu w ww. okresie (0 K/0 M).
- Liczba godzin przeprowadzonych zajęć:
Wrzesień
Banaszczyk Wojciech – 10 godzin
Sowiński Jerzy – 8 godzin
Rybak Jerzy – 10 godzin
Październik
Banaszczyk Wojciech – 16 godzin
Sowiński Jerzy – 16 godzin
Rybak Jerzy – 16 godzin
Zajęcia rozpoczęły się 14 maja 2021r.
- Uczestnicy są na bieżąco poddawani kontroli poprzez zadawanie ćwiczeń z zakresu sterowania i regulacji, urządzeń sterujących i wykonawczych oraz obrabiarek sterownych numerycznie. W trakcie zajęć przeważa metoda ćwiczeniowa z wykorzystaniem instruktażu i pokazu.
- Tematyka prowadzonych zajęć.
MODUŁ I:MECHATRONIKA–STEROWANIE I REGULACJA (m.in.: pomiary, programowanie i testowanie układu mechatronicznego z wykorzystaniem sterownika PLC);MODUŁ II: MECHATRONIKA – URZĄDZENIA STERUJĄCE I WYKONAWCZE(m.in.: montowanie układu elektropneumatycznego; programowanie i testowanie układu z wykorzystaniem sterownika PLC);MODUŁIII: MECHATRONIKA – OSN(m.in.: budowa i obsługa frezarki CNC, programowanie toczenia/frezowania, itp.)
Uczniowie podlegają bieżącej ocenie umiejętności podczas programowania i obsługi urządzeń mechatronicznych i obrabiarek sterowanych numerycznie. W obu grupach został przeprowadzony test końcowy z zakresu poszczególnych modułów.
Podjęte działania, zgodnie ze spodziewanymi efektami, zwiększyły aktywność uczniów w procesie edukacji mechatronicznej. Uczniowie utrwalali i rozszerzali wiedzę i umiejętności z zakresu diagnozowania elementów i podzespołów urządzeń i systemów mechatronicznych, wdrażali się do stosowania rozwiązań technicznych związanych z uruchamianych sterowania układów pneumatycznych i hydraulicznych. Uczniowie utrwalali i rozszerzali wiedzę z zakresu wymiarowania i obsługi programów
wspomagających projektowania CAD, nabywania umiejętności w posługiwaniu się narzędziami pomiarowymi oraz podstaw programowania obrabiarek CNC. Rozwijali zainteresowania, postawy zawodowe oraz kompetencje społeczne. Uczniowie opanowali szereg umiejętności z zakresu montażu zespołów mechatronicznych oraz obsługi i programowania obrabiarek sterowanych numerycznie. Poznali wszystkie zasady bezpieczeństwa obowiązujące przy pracy z urządzeniami mechatronicznymi zarówno pneumatycznymi jak i hydraulicznymi oraz przy pracy z obrabiarkami CNC.
Lista osób obecnie realizujących zajęcia w tym zadaniu:
Grupa I
- Rzeźniczak Jakub
- Niciak Jakub
- Kończak Tomasz
- Majda Maksymilian
- Cieślarek Jakub
Grupa II
- Kamiński Adam
- Dziminski Michał
- Śniadek Oskar
- Dudkowski Jan
- Wiewióra Patryk